Siirry pääsisältöön

Paul Simon – Concert In The Park, 15.8.1991


Asetuin taas pitkästä aikaa popnero Paul Simonin konsertin äärelle – konsertin jonka olen katsellut lukemattomia kertoja vuosien varrella. Kyseessä siis New Yorkin Central Parkissa, elokuussa 1991 kuvattu kaksituntinen setti. Paikalla oli tuolloin noin 750 000 ihmistä ahdettuna kaupungin keskustassa sijaitsevalle puistoalueelle. Yleisömäärä on yksi kaikkien aikojen suurimmista sooloartistin keikalla. 

Täytyy ihmetellä, että tätä settiä ei olla vieläkään virallisesti julkaistu digitaalisessa muodossa, muuta kuin audiona. Itseltä tämä löytyy joskus yli 30 vuotta sitten ostetulta VHS-kasetilta. Ja sieltä sen myös nyt kyttäsin.

Tapahtuma on henkilökohtaisesti tärkeä sikälikin, että olimme tuolloin samaan aikaan Memphisissä, Suomen Elvis Presley fan clubin ensimmäisellä Amerikan reissulla. Juurikin New Yorkista ja New Orleansista tulleena. Nykissä jo näimme Paul Simonin konserttimainoksia katukuvassa. 

Keikka myös välitettiin suorana telkkarista Memphisissä, jota hetken matkaa hotellihuoneessa katselikin. Hulluinta ja absurdeinta koko hommassa oli se, että samoihin aikoihin kun elävä legenda Paul Simon esitti Graceland-kappalettaan New Yorkissa (I'm going to Graceland, Graceland Memphis, Tennessee...) olimme paikanpäällä kiikuttamassa kynttilöitä Elviksen haudalle, Candelight Vigil -tapahtumassa. 


Keikka on lyömätön. Paul Simonilla on amerikkalaisista, etelä-amerikkalaisista ja afrikkalaisista huippumuusikoista koostuva bändi takanaan ja se kuuluu rikkaana ja vivahteikkaana soitantona monikulttuurisine vaikutteineen. Se myös näkyy. Sillä kaverit lavalla ovat varsin liikkuvaista sorttia. Heidän aito eläytyminen ja heittäytyminen musiikin vietäväksi on jo sinällään helmee seurattavaa. Kyseessä on ehkä paras kattaus pelimanneja Paul Simonin pitkällä uralla.

Konsertin visuaalisuuteen luodaan suolainen lisä sen aikajanalla, koska homma startataan myöhään iltapäivällä, juuri ennen päivän taittumista. Pikkuhiljaa keikan edetessä ilta alkaa hämärtyä, muuttuen yölliseksi maisemaksi, jossa Manhattanin pilvenpiirtäjät luovat kaunista valosilhuettiaan taustalle. 

Loppupuolella näytetään ilmakuvaa Vapaudenpatsaalta – ja siinä kohti oli hätkähdyttävää havahtua, että hetkinen, tuollahan hengailin juurikin noin viikko sitten (!).

Kuten sanoin, on todella käsittämätöntä, että keikkaa ei olla julkaistu dvd:llä. Audiona se löytyy vinyyliltä, cd:ltä ja erinäisistä suoratoistopalveluista, mutta kuva kuitenkin puuttuu. Analogisen VHS-nauhan laatu jättää paljon toivomisen varaa, etenkin nykynäytöistä katseluna. Sen vuoksi kunnollinen restauroitu dvd-laitos ja/tai suoratoistojulkaisu konsertista olisikin enemmän kuin tarpeen, etenkin kun pidän tätä kaikista näkemistäni Paul Simonin konserttitaltioinneista onnistuneimpana.

YouTubesta löytyy ainoastaan kaksi kokonaista esitystä kyseisestä konsertista. Tässä niistä toinen: Late In The Evening, joka levytettiin Simonin viidennelle sooloalbumille, One Trick Pony (1980). Paikalla vallinnut hieno tunnelma välittyy jo tämänkin taltioinnin kautta mainiosti. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Irwin Goodman – Jarintori, 1.10.1987

Härmälän sanomien mainos, syyskuussa 1987. Koska artistin syntymästä tuli kuluneeksi 80-vuotta, niin turisenpa sen kunniaksi teille pari tarinaa Antti Hammarbergistä , siis siitä kansakunnan rakastetusta rentusta, joka myös taiteilijanimellä Irwin Goodman paremmin tunnettiin. Ensimmäinen muistoni herrasta on Tampereen messuilta joskus 1970-luvun alkupuolelta. Olin siellä vanhempieni kanssa, noin 5-vuotiaana natiaisena. Muistan vain hämärästi muita päätä pidemmän miehen, jonka ruskea leveälierinen nahkahattu vilahteli Hakametsän pihassa häntä piirittäneen ihmisjoukon keskellä, kun artisti raivasi tietään Suomen ensimmäiseen jäähallin esiintymään. Sisällä hallissa vanhempani veivät minut johonkin lapsille tarkoitettuun koppiin leikkimään, siksi aikaa, kun Irwin heitti settiä lauteilla. Sieltäkö mahdoin saada ensikipinän Irwinin musiikkiin? Koska lapsena ensimmäiset kailottamani laulut

Hector – Tampere-talo 11.3.2023

Olen aina halunnut nähdä Hectorin konsertissa, mutta hämäläinen kun olen, niin onnistuin vetkuttelemaan näinkin pitkään ennen kuin sain aikomukseni realisoitua. Kiertueen nimikin oli kuin henkilökohtainen kutsu: Vielä ehtii . Joten, koska artistikin alkaa jo kuulua seniorisarjaan, päätin ottaa tilaisuudesta vaarin. Tampere-talo oli täyteen pakattu. Konsettti alkoi odotetusti Hectorin ensilevytyksellä  Palkkasoturi ( Universal Soldier ), mutta sitä ennen hän puhui pitkään Ukrainan tilanteesta ja millaisessa maailmassa me nykyään elämme. Puheen jälkeen alkanut Buffy Sainte-Marien pasifistinen julistuslaulu heräsi ikään kuin uudelleen henkiin, kuulostaen suorastaan ravisuttavan ajankohtaiselta. Artistin ääni oli hyvässä vireessä ja soi upeasti koko salin täydeltä. 8-henkinen Power Band  ei jättänyt toivomisen varaa. Solistin lisäksi lavalla oli toinen legenda kitarassa, Jarmo Nikku , ja koskettimissa Hectorin pitkäaikainen yhteistyökumppani E

Bruce Springsteen & E Street Band – Helsingin olympiastadion, 11.7.2008

Bruce Springsteen ja E Street Band koettuna konsertissa saattaa lähennellä jopa uskonnollista kokemusta. Niin kävi minulle, täysin yllättäen ja pyytämättä, heinäkuisessa illassa, olympiastadionilla, vuonna 2008. Springsteen-diggailuni alkoi joskus 1980-luvun puolenvälin tietämillä. Syynä siihen, varmaan niin kuin vähän yhdellä sun toisella aikalaisella, oli Pomon lopulliseen kansainväliseen läpimurtoon luotsannut ja supertähden asemaan pönkittänyt albumi Born In The USA .  Vähän vanhempi serkkuni oli fanittanut Brucea jo vuosia, joten sainkin häneltä mentoroinnin lisäksi, näppärästi lainaan nipun Pomon siihenastisen uran merkittävimmät vinyylit. Pian hankin ne myös omaan omistukseen. Tie tämän amerikkalaisen musiikintekijän ja tarinankertojan maailmaan oli avattu, eikä siltä ole ollut paluuta.  Vuosikausia Springsteen kiersi suomalaiset konserttilavat kaukaa. Lähin minne hän pääsi oli Ruotsi, jossa hän vierailikin useasti. Näytti jo vahvasti