Kaikkihan tuntevat Maaritin tuotannosta kiveen hakatut klassikot kuten
Jäätelökesä ja Hymypoika. Mutta myöhempi tuotanto, etenkin
2000-luvulle tultaessa, on jäänyt monelle enempi pimentoon.
Maarit ja Sami Hurmerinta ovat juuri sen verran omaperäisiä ja
"vaikeita" tuotannossaan, että harvoin pääsevät radioiden soittolistoille.
Sen sijaan siellä taotaan kotimaisista artisteista sumeilematta ja tauotta
eetteriin Kaija K:ta, Lauri Tähkää, Arttu Wiskaria,
Irinaa ynnä muuta taustameteliä tiskaavalle ja muutenkin musiikkia
vain kulutushyödykkeenä käyttävälle massalle.
"Täällä joka ainut naamaria käyttää, eikä mikään ole sitä, miltä näyttää.
Hänellä on kantapäissään metsän polun tuntu, hartioillaan halla-aaamun
sinertävä huntu. Ihollaan on kosketus metsälammen, ja päässä painaa
ajatukset ikivanhan tammen..."
Ehkä edellä kaltainen sanoitus tarjoaisi aivan liikaa substanssia arkeen,
oravanpyörässä puurtavalle ihmislapselle, jotta hän edes hetkeksi pysähtyisi
kyseenalaistamaan olemisensa ja ymmärtämään oman ainutlaatuisen
yksillöllisyytensä.
Olen sitä mieltä, että suurin osa musiikista tehdään heille, jotka eivät
erityisemmin edes musiikista välitä, eivätkä jaksa siihen sen suuremmin
paneutua. Ihanalla termillä "käyttömusiikki" tarkoitetaan juuri sitä.
Maaritin ja Samin myöhemmästä tuotannosta voisi nostaa vielä framille hienouden Neito ja ylioppilas, joka löytyy albumilta Sitä mitä rakastan (1998). Kansanlaulun
omainen kappale on Sami Hurmerinnan sävellys ja sanat ovat Heikki Salon.
Klassikkoainesta sekin.
Tags
Biisibongauksia